Obowiązek złożenia informacji o wyrobach zawierających azbest

Burmistrz Miasta Raciąża przypomina, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest, na właścicielu zarządcy bądź użytkowniku nieruchomości, na której znajdują się wyroby zawierające azbest, spoczywa obowiązek sporządzenia informacji o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystania.
TERMIN ZGŁASZANIA: 31 stycznia 2025 r.
KOGO DOTYCZY OBOWIĄZEK?
Informację sporządza właściciel, zarządca lub użytkownik w dwóch egzemplarzach, z których jeden:
a) osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami przedkładają Burmistrzowi Miasta Raciąża;
b) podmioty prawne, przedsiębiorcy (w tym rolnicy) przekładają bezpośrednio do właściwego Marszałka Województwa;
drugi egzemplarz należy przechować do czasu sporządzenia następnej informacji.
Osoby ujęte w poprzedniej inwentaryzacji:
Nie muszą składać ponownego zgłoszenia, jeżeli stan wyrobów nie uległ zmianie (np. nie zostały usunięte ani nie zwiększono ich ilości).
Jeżeli azbest został usunięty na własną rękę, należy zgłosić tę zmianę do Urzędu Gminy w celu aktualizacji danych w Bazie Azbestowej.
UWAGA: Azbest usunięty w ramach gminnego naboru został już rozliczony i zgłoszony do Bazy Azbestowej – w tym przypadku zgłoszenie przez właściciela nie jest wymagane.
JAK ZGŁOSIĆ AZBEST?
Dla osób fizycznych:
- Wypełnij formularze:
- a) Formularz zgłoszenia wyrobów zawierających azbest,
- b) Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest.
- Złóż je w Urzędzie
- a) osobiście w pokoju nr 5 Urzędu Miejskiego w Raciążu
- b) za pośrednictwem operatora pocztowego na adres:
Urząd Miejski w Raciążu
Pl. Adama Mickiewicza 17
09-140 Raciąż
- c) za pośrednictwem ePUAP
Dla przedsiębiorców:
Wypełnione dokumenty należy przesłać do właściwego marszałka województwa.
DLACZEGO TO WAŻNE?
Azbest jest substancją niebezpieczną dla zdrowia i środowiska. Systematyczna inwentaryzacja umożliwia monitorowanie jego stanu technicznego oraz zapewnia bezpieczne usuwanie.
Brak zgłoszenia wyrobów zawierających azbest w terminie może skutkować nałożeniem kary administracyjnej.
PODSTAWA PRAWNA
Obowiązek wynika z:
- Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. 2011 nr 8 poz. 31) – § 10;\
- Art. 163 ust 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2024 poz. 54 ze zm.)